Thursday 12 May 2011

KITA AKAN BANGUNKAN RANGKAIAN FIBER OPTIK 1000 TERA YOTTA BIT PER NANO SAAT

Melaka bangunkan rangkaian fiber optik 10 giga bit per saat 


2011/05/12

MELAKA: Kerajaan Melaka akan membangunkan rangkaian fibre optiknya sendiri dengan kapasiti kelajuan tinggi 10 giga bit per saat dengan kos RM13 juta, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam. 

Beliau berkata, fasa pertama sistem itu adalah untuk kegunaan dan akses kepada jabatan dan agensi kerajaan di negeri ini.

Pada fasa seterusnya, sistem itu akan dikembangkan kepada pelanggan di kalangan perniagaan serta industri dan syarikat telekomunikasi yang beroperasi di negeri ini.

"Kita setuju pasang fibre optik ini dan setelah siap kita akan sewakan kepada pelanggan yang memerlukan kelajuan tinggi kerana masalah jalur lebar yang perlahan pada ketika ini," katanya kepada pemberita selepas pelancaran dan latihan pengunaan Portal Anggota Dewan Undangan Negeri di Bangunan Inkubator K-Ekonomi, Ayer Keroh, di sini hari ini. 

Mohd Ali berkata, empat pihak berkuasa tempatan (PBT) di Melaka -- Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ), Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) dan Majlis Perbandaran Jasin (MPJ) -- akan berkongsi untuk memasang rangkaian itu yang dijangka siap pada akhir tahun ini. 

"Menerusi sistem ini ketiga-tiga daerah di Melaka iaitu Melaka Tengah, Alor Gajah dan Jasin akan mempunyai kapasiti kelajuan internet yang standard," katanya. 

Beliau berkata, kelajuan sistem internet pada tahap 1mbps hingga 2.5mbps (mega bit per saat) di Melaka pada masa ini tidak memadai dan sering menjadi rungutan kepada orang ramai. 
Sementara itu, Mohd Ali meminta Anggota Dewan Undangan Negeri melengkapkan diri dengan kemahiran dan pengetahuan dalam penggunaan segala medium teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) terutama media baru seperti Facebook dan Twitter. 

Beliau berkata, media baru perlu dikuasai kerana pengalaman pada pilihan raya lalu menunjukkan ia diguna secara meluas oleh pembangkang sehingga orang ramai terkeliru dan percaya dengan dakyah mereka. - BERNAMA 


KOMEN:


1.DENGAN KEPANTASAN INI,LEBIH SENANG KAKU TENAN KERA-jaan MEN DOWNLOAD CLIP VIDEO BLUE SEBELUM MENCEKI DAN MEMBUAN SAKSI KES RASUAH DARI BANGUNAN ES PI GI DA AR RMRM.


2.AHLI-AHLI AMENO PUN LEBIH SENANG BER BF DAN BER NIT TWIT ...... KAH...KAH...KAH.....


3.ALI KHAN PUN BOLEH MENDOWNLOAD FILEM-FILEM BF CLASSIC LAKONAN PEROGOL BUDAK BAWAH UMUR DAN FILEM-FILEM SHAHRUK KAHN.............


4.SAHRUK KAHN SUDAH DIBERI GELARAN DATUK,SEPATUTNYA PEROGOL BUDAK BAWAH UMUR MENDAPAT GELARAN TERTINGGI,KERANA JASA BESAR BELIAU MENYUMBANGKAN PELUH DAN LENDIR BAGI MEMPERKOSA GADIS MLAYU BAWAH UMUR SUATU MASA DULU.SEHINGGA GADIS ITU TERBUNTING.....KAH...KAH....KAH.....


5.SIAPA YANG MENDAPAT TENDER RM13 000 000.00 NI?


6. BERAPA "SEWA KEPADA PELANGGAN YANG MEMERLUKAN?"



No comments:

Post a Comment